fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Rätten till yttrandefrihet...

Publicerad 2012-03-30 10:56:09 i Politik



Självklart skall alla människor äga rätten att säga vad man tycker och tänker utan att för den sakens skull bli straffad för sina åsikter.

Men var går gränsen och vem säger vad man egentligen får tycka, tänka och säga?

Jag skulle inte ostraffat kunna ställa mig med en megafon på stan och skrika nedvärderade saker om exempelvis invandrare utan att någon förr eller senare skulle kontakta Polis (med all rätt). Men har jag då den fullständiga rätten att yttra mig?

Eller är det så att så länge jag yttrar mig om "rätt" saker så har jag rätten att yttra mig?

Är det också så att bara vi röstar på något av de "rätta" partierna så är demokrati bra?

Ibland får jag känslan av att all denna "frihet" som vi har, är samma frihet som kossor känner när de släpps ut på vårbete. Går man för långt så finns det till slut ett elstängsel som stoppar oss, men så länge som vi finns på den gräsäng som bonden vill så är allt frid och fröjd... och har vi tur så blir vi mjölkade på allt vi har...

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2012-03-30 12:21:32

Brilliant!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela