fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Feminism handlar om kvinnor, inte om jämställdhet!

Publicerad 2012-05-23 16:59:16 i Samhället



Hjälp, jag står utan grupptillhörighet.

Om man tittar in på Göteborgs Universitets hemsida om genusforskning så står det exakt så här:

”Feminismen utgår från att kvinnor i allmänhet har en sämre ställning än män. Den situationen tycker feminismen behöver ändras. En person som håller med om detta kallas feminist.”

Detta betyder att även om det är så att män har det sämre än kvinnor, så utgår feministen ändå från att kvinnan har en sämre ställning än mannen.

Men vad kallas då jag som anser att kvinnor har det alldeles förträffligt bra här i Sverige?

Vad kallas jag som inte anser att vi män blir rättvist behandlad av myndigheter när det handlar om vår rätt till våra barn på samma villkor som kvinnor, utan behandlas som monster?

Jag skrev ett mejl till Göteborgs Universitet om min fråga och skrev feminist, vilket accepterades av rättstavningen i word. Dock försökte jag mig på att skriva ordet maskulinism, vilket min dator markerade rött som i att det är felstavat. Datorn gav heller inga förslag till hur det skulle stavas. Jag hoppas att Universitetet kan ge mig svaret (de är ju ändå avlönade av skattemedel från bland annat oss män).

Om nu feministerna var intresserade av att det skulle handla om jämställdhet, så kunde de ju skrota feminismen och ersätta den med henismen. Ordet hen var ju så revolutionerande tyckte man.

Hen betyder för övrigt höna på engelska för den som inte nu visste det.

Kommentarer

Postat av: Micke C, Partille

Publicerad 2012-05-23 22:46:05

Kan bara hålla med, jag är för full jämställdhet (där det är praktiskt möjligt, tex insemination bör inte kunna erbjudas män då det inte är praktiskt möjligt), men feminismen är inget som jag stöttar, jag skulle inte kunna se någon av mina skilda vänner i ansiktet längre då många av dem har historier liknande din.

Postat av: Ljusalf

Publicerad 2012-05-24 01:00:21

De feminister du talar om är den dominerande borgarfeminismen. Vad dom står politiskt är ointressant. I deras kretsar är män procentuellt fler i bolagstyrelser.

Arbetarklassen har kollektivavtal där de anslutna får samma lön oavsett kön. Men rör man sig i de övre kretsarna som dom gör existerar ingen arbetarklass.

Postat av: mieitte

Publicerad 2012-05-24 01:43:37

Det märkliga är att i dom länder där feminsimen varit en icke-fråga har dom kommit längre med jämställdhet än i länder med stark feminism (typ Gudrun Schyman). Feminismen har bara gjort att dom har riktat sin HAT mot män istället i brist på konkreta förslg till förändring(typ SCUM-manifest av Valerie Solana)

I början hittade dom på formuleringen "att kvinnan är underställd mannen". har varit det ledande tema utan bevis (typ tros fråga)

Mycket av feminismen bygger endast på tron att så är fallet.

Skulle vara roligt att veta vilka förändringar har feminsiter fått till stånd i samhälle som inte kunnat vara utan deras påverkan ?

Postat av: Fattarinte

Publicerad 2012-05-24 11:08:55

Feminismen handlar om en tro. Tron på att mannen idkar förtryck på kvinnan.

Detta betyder att i en tro så söker man inte sanningar, utan förklaringar som passar tron.

En feminist agerar med andra ord på samma sätt som en starkt radikalt religiös person på ifrågasättande. Antingen med krig eller med att bekräfta sin tro.

Att därmed forska om ämnet genus känns lika meningslöst som att Vatikanen forskar om Gud.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela