fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Vem tillät media att vara imuna mot straff?

Publicerad 2012-04-23 11:10:11 i Samhället


Hur kan det komma sig att media tror sig stå över lag och ordning?

Att begå ett vapenbrott och därefter hävda att det har med journalistik att göra är helt befängt.

Nu börjar dessa journalister att beklaga sig när de börjar inse att de gjort ett brott.

Men vad händer då?

Jo, journalister ställer upp solidariskt och skall försvara denna yrkeskårs imunitet mot straff. De skriker om moral (jo, det är faktiskt komiskt) och pressfrihet. Men sanningen är att de vill fösvara sin rätt att göra och säga vad de vill ostraffat.

Till och med domstolen räds detta och har förlängt tiden till beslut på grund av att "det är ett komplicerat ärende". Det är fan inte komplicerat. De har gjort sig skyldiga till vapenbrott. Punkt slut!

Samma sak gjorde Pål Hollender när han åkte till Baltikum och hade sex med en stackars prostituerad och urskuldade sig med att han ville belysa sanningen. Denna stackars flicka som blev våldtagen av Pål (jo, jag anser att detta är våldtäkt), skiter fullständigt vad han ville belysa när han förgrep sig på henne. Hon hatade förmodligen honom lika mycket som hon hatade männen före och efter Pål. Att hans flickvän filmade honom gör bara det hela än mer förnedrande för den lilla flickan.

Ytterligare ett exempel är dessa journalister som tar sig in i ett område i Afrika som uppenbart är riskabelt. Att ta sig in är en sak, men att sedan frottera sig med gerillan, låna deras vapen och skratta tillsammans är i mitt sätt att se det på helt åt helvete korkat.

När man sedan åker fast, så tror man sig åter vara imun mot straff. Svenska staten får lägga ner enorma resurser i att få loss dessa två pojkar från fängelset. Resurser som jag anar kunde använts till något betydligt bättre än detta.

Media skriker och hotar att om inte politikerna snabbt får loss deras kollegor, så har de makten att döda ett helt parti.

Jag har inte varit med att rösta fram att media skall stå över lag och ordning... Vem har gjort det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela