fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Arbetarens dag... Varför?

Publicerad 2012-05-02 12:16:26 i Politik



Igår var det arbetarens dag. Denna dag då arbetare skall enas och stå upp för deras rättigheter och kämpa solidariskt för ökade löner och förmåner. Denna dag då "skottet i Ådalen" 1921 skall hedras.

MEN... Jag såg inte en enda grå-sosse med en enda röd flagga. Inget slingrande tåg av slitna arbetare i smutsiga blåställ som ledbrutet stod upp för sina bröder och systrar.

På tv kunde man se pensionärer som demonstrerade för något de inte längre kom ihåg vad det var. De var arga och upprörda. Men det handlade nog mer om vad de själva ville ha, än om att stå upp för solidaritet. 40-talisterna är ju inte direkt kända för sin givmildhet.

Nej, det var helt tyst. En vacker vårdag med fåglar som kvittrade.

Var var arbetaren? Denna person som solidariskt kämpar mot orättvisorna...

Är han inne och tittar på hockey på sin nya 60 tums plasma-tv, eller planerar han för familjens Thailandsresa? Kanske håller han på att bygga ut sommarstugan, eller så installeras den nya tvättmaskinen.

Att ha en dag för arbetaren, är lika viktigt som att vi har kvinnodagen... Ett förbannat fåneri med andra ord.

Idag är det inget synd om arbetaren. Inte heller om kvinnan.

Så vem skall vi hitta då att tycka synd om?

Kanske skulle egenföretagaren få en egen dag? Eller varför inte handikappade? eller gamla? Eller invandrare?

Att ge arbetare en egen dag känns lite fånigt när han sätter sig i sin nya V70 och åker till sin sommarstuga för att softa istället för att solidariskt demonstrera.

Om det nu skall vara en ledig dag för arbetarna, så tycker jag att de fan skall tvingas ut på gator och torg och berätta vad de är missnöjda med. Tvinga dem att stå med en röd fana och skrika slagord mot kapitalet!

För om det inte finns något kvar som de är missnöjda med, så ser jag gärna att våren får tillbaka denna dag från sossarna och kommunisterna. Det hade jag GÄRNA firat tillsammans med sossar, gamla, handikappade, invandrare och kvinnor...

Egenföretagarna jobbar den 1:a maj, för de har inte arbetarnas förmåner. De får bara betala en avgift för att få ha anställda...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela