fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Hur fan räknar republikaner?

Publicerad 2012-03-26 17:30:47 i Politik



Jag är så in i helvete trött på republikarers sätt att gnälla på att vårt kungahus är dyrt.

Metoden att spara några fjuttiga miljoner skulle vara att byta ut vårt Kungahus mot en President... Men vem skall då underhålla alla våra kulturskatter?

Är det så att dessa Republikaner tror att det är gratis att underhålla vårt arv i form av slott och klenoder?

Eller finns det en plan om att sälja ut dessa slott till nyrika ryssar som sätter taggtråd runt parkerna och placerar beväpnade vakter vid entrén?

Hur spännande skulle det vara för en Nobelpristagare eller Polarpristagare att ta priset ur handen på President Reinfeldt?

Nej, nej och åter nej...

Till och med den legendariske musikern BB King pratade lyriskt om att han började som bomullsplockare och sedan har spelat för presidenter och statsöverhuvuden över hela världen. Men NU hade han fått ta emot ett pris från en Kung... En RIKTIG Kung!!! Denna man strålade av lycka och stolthet.

Det finns något spännande och mystiskt med ett Kungahus. Det är ett arv och en tradition. En av de få traditioner som vi kan vara stolta över och som är vår genuina tradition. Vår historia!

Vem fan bryr sig om en folkvald President om två hundra år?

Vem kommer ihåg Ernst Trygger från Nationella Partiet som var statsminister 1923-1924 (under Gustav V:s tid)?

Grejen med tradition är att vi VILL inte välja allt. Vi är trött på att välja fonder, pensionssparande, försäkringsbolag, bank, parti, skola, sjukvård, bredbandsbolag och vilket kaffe vi skall välja. Rättvisemärkt, ekologiskt, mörkrostat, bryggmalet, o.s.v.

Idag fattar vi fler beslut per dag än vad 1500-tals människan gjorde på 10 år. Inte konstigt att vi blir förbannade när en säljare ringer hem på kvällen och vill ge oss möjligheten att välja ett nytt elbolag...

Nä, tacka vet jag ett Kungahus som just nu säkerställt tronföljden med ytterligare en generation. Tacka vet jag snapsen till kräftorna i augusti och tacka vet jag "små grodorna" till midsommar och tacka vet jag Kalle och hans vänner på julafton.

Tacka vet jag det som gör detta lilla land unikt!

Att det inte är exakt samma person på tronen är lika okej som att det är olika smak på snapsen, olika leverantör av kräftor och att Kalle och hans vänner får en ny film varje år.

Men fan den som vill ersätta kräftskivan med en karibisk grillkväll med sötsliskiga drinkar, eller den som vill sjunga en indonesisk skogshuggarvisa till midsommar... och fan den som bytt kanal från "riiiiing klocka riiiiing" på nyårsafton till en jävla U2 konsert... och fan ta den som köpt Coca Cola istället för Julmust på julafton.

JAG ÄLSKAR ATT SLIPPA VÄLJA!!!

Att år efter år se våra slott och parker trona upp sig i vår vackra huvudstad är att känna stolthet. Att vi har en Kung som värnar om miljöfrågor, Drottning som värnar om barn och en Kronprinsessa som kämpar hårt för att förtjäna folkets förtroende är få länder förunnat.

Men det är kanske inte konstigt att media med dess kommunistiska yrkeskår, som gör allt som står i dess makt att skada vår Rojalistiska kultur och ersätta den med ett statsskick värdigt en kommunistisk stat...

Men ett litet budskap till dessa kommunister som vill avsätta vår Kung på grund av att han inte är demokratiskt vald:

Försök avsätta Putin med hjälp av demokrati om ni kan. Stalin kunde knappast anses som "folkvald" och Hu Jintau är inte synonymt med demokrati. För att inte tala om Kuba och Nordkorea... Men vi släpper det här. Tror nog att jag fått fram mitt budskap...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela