fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Hen är en kränkning!

Publicerad 2012-03-28 10:27:02 i Samhället



Återigen drar diskussionen vidare om ordet hen...

Vem i helvete vill ha ordet hen?

I morse pratade en ung tjej i tv med kraftigt överbett om hur viktigt det är för barn att inte få en könsidentitet.

Varför är det ingen som kan förklara för mig varför det skulle vara så farligt att ett flickebarn får reda på att hon är en flicka? Vill barn verkligen ha ett annat kön?

Själv stod hon och kände sig som en kvinna för första gången eftersom hon hade blivit professionellt sminkad innan programmet. Jag skulle kunna sätta tusen kronor på att hon kände sig snygg när hon tittade sig i spegeln. För första gången var hon en kvinna...

Jag må häckla feminister i könsneutrala kläder. Jag må häckla kommunister och andra radikala åsikter, men jag har ändå en gnutta respekt för att många lever som de lär. Feminister har oftast inte ett uns kvar av kvinligheten och därmed har de också suddat bort sin könsidentitet.

Men denna lilla hamster som entusiastiskt (och konstant tuggande) försökte vinna diskussionen med den äldre socionomen (kvinna) genom att prata över henne i hopp om att hon inte skulle få sagt något som tog död på hamsterns könslösa ord hen.

Att socionomen berättade att till och med spädbarn har koll på sin identitet spelade ingen roll för hamstern. Att socionomen berättade att Turkiet har ett likvärdigt ord som hen, men där har inte jämställdheten kommit någonstans, bet inte heller på hamstern.

Hon hade fullt upp med att prata oavbrutet och agressivt som den feminist hon är. Hon är livrädd för att höra något som skulle kullkasta feminismen och väljer likt tonåringar att prata mer än de lyssnar, eller som tyskar som skriker högre på tyska om man inte förstår deras språk.

Varför är det så viktigt med detta ord att det skall diskuteras i morgonprogram?

Jag skall säga att om någon kallar mig, min fästmö, mina döttrar, min bonusson eller min hund för hen, så kommer jag att vara extremt ärlig i min bedömning av denna person. Denna person har avsagt sig rätten av att inte behöva höra mindre smickrande sanningar om sig själv och kommer att överösas av mina bedömningar om kön, ålder, utseende, smak, talförmåga, hjärnkapacitet, eventuella skador och annat jag kan hitta.

Jag tror att denna lilla hamster som står i tv och sminkad kräver att mina och andras barn skall vara könsneutrala har för lite att göra. Hon har uppfunnit ett ord som hon vill att vi skall använda på samma sätt som en treåring leker att hon lagat mat med sand och vatten i trädgården. Barnet leker att det är mat, men vet innerst inne att det inte kommer att användas som riktig mat, hur mycket det än dukas och hur lång tid än leken tar, så är det till slut dags att gå in och tvätta händerna och äta mat på riktigt. 

Detta betyder att det finns ett "samhälle" på universitetens genusavdelningar och så finns det ett riktigt samhälle utanför, där barn föds till flicka eller pojke.

På genusavdelningen leker man könslösa lekar och diskuterar könstillhörigheten för anderogyna. Sedan går man ut genom dörren till verkligheten där människor, djur, växter och insekter har ett kön.

Tänk om statligt avlönade forskare i medicin, kemi, ekonomi, fysik eller psykologi hade samma obefintliga krav på sin forskning. Tänk om ekonomer hade sagt efter år av arbete att de har kommit fram till ett nytt ord som som betyder "pengar utan värde".

Men det är ett ord som vi inte behöver... Pengar har ju ett värde!

Jo men, det är inte rätt att den pengen vi får i handen har ett förutbestämt värde. Jag tycker att alla skall få välja värdet på pengar själva... Säger ekonomen med stolthet i rösten.

Ingen peng vill hamna i en valörroll vid tillverkningen. Så det så...

Jag tror att merparten av befolkningen hade tyckt att dessa människor är idioter som bara kostar meningslösa skattepengar. På samma sätt känner jag över dessa feminister.

Det finns en massa saker som är orättvisa och felaktiga. Men att vi föds i Sverige, med en hudfärg, med ett kön och med krav och förpliktelser från födseln, är inget farligt. Det finns annat att försöka förändra än att ta bort något som du aldrig kan få bort utan könsstympning och deportering.

Samma sak är det med denna avkönade hamster i tv som låtit någon annan förstärka dess könsidentitet med smink. Hon vill leka att barn vill vara könsneutrala, men vet innerst inne att vi alla vill ha en könsidentitet.

Jag har ett strålande förslag som kommer att rendera mig ett feministiskt pris iår:

Alla de som vill ha könsneutrum kan väl börja med att vara det själva... Det är helt fritt för dem att göra sig HELT könsneutrala och därmed försöka smitta oss andra med sitt utseende och attityd.

De vill ju uppenbart vara könsneutrala och är tillräckligt stora (både i ålder och vikt) att välja själva om de vill vara ett neutrum.

Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt att de kan få ett eget område i norra Sverige att kalla sitt (ge bort lite av de där jävla samernas områden). Där finns ingen könstillhörighet eller olikhet. Alla ser likadana ut och har en sifferkombination som namn och klär sig lika. Alla tjänar lika mycket och gör samma sak i samma takt.

Men va fan, ge dem en egen flagga också som är helt transparent. Ingen färg alls, för varför skall det finnas en tillhörighet till en flagga. För om man inte vill inneha ett kön, så är man också rädd för att vara något som andra kan placera i ett fack. Svensk, kvinna, kommunist, feminist, kristen... En människa kommer alltid att placeras in i fack av andra.

Jag har kostym när jag jobbar, för jag vet att mina klienter kommer att placera mig i ett fack som jag tycker känns bra att ligga i när vi skall börja jobba. Samma sätt har vi alla när vi träffar nya människor. Till och med hundar vill nosa lite för att kolla upp kön, ålder och om hon har lust att göra valpar nu... Det är inget unikt för oss människor att vilja ha koll på könstillhörigheten...

Jag anser att hen är ett påhittat ord som kränker oss som är nöjda med vårt kön. Det är förbjudet att kalla svarta vid vissa ord. Det är förbjudet att använda vissa symbolar i vårt land. Detta med all rätt tycker jag. MEN då skall det inte komma en liten jävla hamster som är statligt finansierad och kalla mig eller någon i min närhet för ett könskränkande ord som hen!!!

Tänker på mina dryga tonårsdöttrar som glatt gör high-five med varandra och skriker "girl power" när de vinner över mig när vi spelar wii.

Skall jag då säga att vi alla skall göra high-five och säga "hen power" tillsammans?

Jag lovar att svaret skulle bli: "ofta att jag gör high-five med dig! Du e ba sååå pinsam ibland".

Suck... De är så söta i den åldern...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela