fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Expressen höjer upp sin seriositet...

Publicerad 2012-03-31 12:42:04 i Samhället



Återigen gör expressens chefredaktör ett utspel i sin blogg där han berättar att vem som helst inte kan vara journalist och att man inte skall tro det som skrivs på sociala media. Det krävs nämnligen seriöst journalistiskt arbete med källkritik (tuppkammen fladdrar i vinden på herr Mattsson).

VI HAR GJORT DETTA I TVÅ HUNDRA ÅR...

Men herr Mattsson, att någon har gjort något länge, innebär inte att man varken är seriös eller kunnig. Det handlar bara om tid. 

Jag träffar ofta människor i mitt jobb som hävdar att de gjort något under lång tid i hopp om att skapa en auktoritet. Min fråga brukar alltid bli: "När slutade du lära dig något nytt?"  

Detta försök till uppläxning av herr Mattssons var nog en av de mest komiska läsning på senare tid.

Att media inte längre har ensamrätt på det skrivna ordet måste vara skrämmande. Att vem som helst skall kunna marknadsföra förfalskade bilder vore ju katastrof, för då skulle man ju inte veta längre vem man inte kan lita på. Nu vet ju alla att man inte kan lita på expressen och aftonbladet.

Nåväl, jag gjorde ett inlägg i herr Mattssons blogg.

Men jag fick bara ett automatiskt meddelande om att det först skulle granskas av en moderator innan det skulle synas. Kanske var det därför som hans inlägg endast kommenterats av en enda person?

Läste för några år sedan om att romerska Kejsare hade en slav bakom sig i vagnen under triumftåg genom Rom, som hade till uppgift att om och om igen viska till honom att "kom ihåg att du är mänsklig, kom ihåg att du inte är en gud än".

Om det är sant eller inte kan jag inte avgöra, men kanske skulle herr Mattsson behöva några sådana på sitt kontor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela