fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Ond, galen eller vad skall man kalla det?

Publicerad 2012-04-21 17:07:10 i Samhället

Tittade på en dokumentär om barnamördaren breivik (tänker inte skriva hans namn med stor bokstav).

Kan man kalla denna man ond? Räcker detta som en förklaring på vad han gjort mot barn?

Kanske är det ett försvar från oss att vi gärna vill klassa denna människa som monster, galen, ond och sinnesförvirrad. Kanske är det ett sätt för oss andra att distansera oss från honom och hans gärningar.

Men jag tror inte att han är galen, jag tror inte han är ond eller ens sinnesförvirrad. Jag tror att han är en man som saknar de spärrar som vi andra har.

Visst blir vi alla arga över saker som inte står rätt till. Visst har vi alla sagt att "man borde egentligen..."

Men skillnaden är att vi andra människor stannar vid att ventilera vårt missnöje med ord. Denna man gick vidare och gjorde det som är så främmande för oss andra. Han dödade kallblodigt små barn.

Det som är otäckt är att jag förstår hans logik, men inte gärning. Men jag VILL inte ens förstå hans logik.

Man borde egentligen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela