fattarinte

I snart 50 år har jag förundrats över andra människors åsikter, agerande och beslut. Nu inser jag att jag aldrig kommer att förstå. För varje år verkar jag förstå mindre och mindre. Hjälp mig någon att förstå...

Jag är stolt över Sverige!

Publicerad 2012-04-02 16:46:25 i Samhället



Hur kommer det sig att man klassas som rasist bara för att man väljer att vara svensk?

Jo, man VÄLJER att vara svensk medborgare. Det är ett aktivt val.

Det står alla fritt att resa iväg och söka medborgarskap i ett annat land om man vill. Är man exempelvis inte nöjd med att vi är en monarki, så kan man sätta sig på en färja till Finland eller Estland och börja om sitt liv där.  

Det är inget fel med dessa länder, så varför stanna här om man inte är nöjd?

Men åter till frågan om att vara stolt över sitt land.

Om exempelvis en amerikan pekar på en annan man och säger att "han är en typisk amerikan", så menar han med stor sannolikhet en duktig, stark eller framgångsrik man. Men om en svensk säger att "han är en typisk svensk", så menar han något negativt. Varför?

När jag googlar efter bilder och söker på "svensk" så är den första bilden på "enad svensk front"... Men vad f-n har de med svenskhet att göra?

När jag googlar bilder på "american" så raddas det upp flaggor, militärer och vithövdade örnar...  

Vi har en uppsjö av fantastiska människor som är och varit stolta över sin svenskhet. Vi är ett rikt land, smarta människor, modernt tänkande och skickliga på det mesta. Så varför skäms vi?

Man behöver inte agera som en dryg tonåring på en idol-casting för att vara stolt. Det går att kombinera ödmjukhet med stolthet (vilket oftast blir riktigt klädsamt).

Hur kan det komma sig att vi inte skall få eller våga ställa oss upp och vara stolta över vår grundkultur, vårt arv, vår flagga och vår Kung utan att automatiskt grupperas med de som är RÄDDA för andra kulturer?

Jag är så långt från rasism man kan komma. Men för den sakens skull skäms jag inte för att vara svensk.

Jag anser att invandring är viktigt för vårt land, men för den sakens skull tänker jag inte vara tyst när någon eller några skadar vårt land eller eldar vår flagga på stan.

Jag är stolt över vårt Kungahus och är tacksam över vad de gjort och gör för vårt land, men för den sakens skull är jag inte mot ett modernt samhälle.

Varför skulle det vara så fel att vara stolt över allt det vi har och allt vi står för?

Jag vill ha tillbaka min flagga från de som vill skada mitt land!

Jag är iallafall stolt över att jag är svensk och nu skall jag skicka ett mejl till min svenske kompis Ercan...


Kommentarer

Postat av: Dollan

Publicerad 2012-04-02 21:48:54

Kanonbra skrivet!!!!

är stolt övwr att vara svensk....trots att mitt ursprungsland är Spanien.

tacksam över att få vara en del av detta fantastiska land.

och dim som vill ha president kan ju flytta till typ Amerika.

Nää sträck på dig detta va det bästa jag läst på länge.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela